Britische Studie zu #Corona-Mutation: Herdenimmunität durch Impfung nicht mehr erreichbar – #lauterbach

Laut einer britischen Studie ist eine vollständige Herdenimmunität in Großbritannien nicht mehr durch Impfungen zu erreichen. Den Wissenschaftlern der Universität Warwick zufolge kommen die Impfungen nicht schnell genug voran. Corona könnte sich demnach jetzt vor allem unter jüngeren Menschen ausbreiten. Berechnungen von Forschern der britischen Universität Warwick zufolge ist eine Immunisierung der Bevölkerung mithilfe der Corona-Impfstoffe in Großbritannien nicht mehr möglich. Stattdessen sei aufgrund der gerade erst angelaufenen Impfkampagne weiterhin mit zahlreichen Neuinfektionen zu rechnen. Für die aktuelle, dritte Welle könnten die Impfungen in Großbritannien nicht mehr rechtzeitig verteilt werden, teilten die Wissenschaftler in einer am Donnerstag veröffentlichten Studie mit. (…) Der Gesundheitspolitiker Karl Lauterbach (SPD) hat in einem Tweet auf die Studie verwiesen und sie auf die Situation in Deutschland übertragen. Dabei betonte er, wie wichtig die Impfbereitschaft der Menschen für die Entwicklung der Pandemie ist.

via rnd: Britische Studie zu Corona-Mutation: Herdenimmunität durch Impfung nicht mehr erreichbar

siehe auch: Vaccination and non-pharmaceutical interventions for COVID-19: a mathematical modelling study. Background: The dynamics of vaccination against SARS-CoV-2 are complicated by age-dependent factors, changing levels of infection, and the relaxation of non-pharmaceutical interventions (NPIs) as the perceived risk declines, necessitating the use of mathematical models. Our aims were to use epidemiological data from the UK together with estimates of vaccine efficacy to predict the possible long-term dynamics of SARS-CoV-2 under the planned vaccine rollout. (…) Findings. We estimate that vaccination alone is insufficient to contain the outbreak. In the absence of NPIs, even with our most optimistic assumption that the vaccine will prevent 85% of infections, we estimate R to be 1·58 (95% credible intervals [CI] 1·36–1·84) once all eligible adults have been offered both doses of the vaccine. Under the default uptake scenario, removal of all NPIs once the vaccination programme is complete is predicted to lead to 21 400 deaths (95% CI 1400–55 100) due to COVID-19 for a vaccine that prevents 85% of infections, although this number increases to 96 700 deaths (51 800–173 200) if the vaccine only prevents 60% of infections. Although vaccination substantially reduces total deaths, it only provides partial protection for the individual; we estimate that, for the default uptake scenario and 60% protection against infection, 48·3% (95% CI 48·1–48·5) and 16·0% (15·7–16·3) of deaths will be in individuals who have received one or two doses of the vaccine, respectively. Interpretation. For all vaccination scenarios we investigated, our predictions highlight the risks associated with early or rapid relaxation of NPIs. Although novel vaccines against SARS-CoV-2 offer a potential exit strategy for the pandemic, success is highly contingent on the precise vaccine properties and population uptake, both of which need to be carefully monitored.

Illustration of a SARS-CoV-2 virion
By Alissa Eckert, MS; Dan Higgins, MAM – This media comes from the <a href=”https://en.wikipedia.org/wiki/Centers_for_Disease_Control_and_Prevention” class=”extiw” title=”w:Centers for Disease Control and Prevention”>Centers for Disease Control and Prevention</a>’s <a rel=”nofollow” class=”external text” href=”https://phil.cdc.gov/”>Public Health Image Library</a> (PHIL), with identification number <a rel=”nofollow” class=”external text” href=”https://phil.cdc.gov/details.aspx?pid=23312″>#23312</a>. Note: Not all PHIL images are public domain; be sure to check copyright status and credit authors and content providers. <span style=”font-size:x-small;line-height:140%” class=”plainlinks noprint”><a class=”external text” href=”https://commons.wikimedia.org/wiki/Template:CDC-PHIL/i18n/ar”>العربية</a>&nbsp;| <a class=”external text” href=”https://commons.wikimedia.org/wiki/Template:CDC-PHIL/i18n/de”>Deutsch</a>&nbsp;| <a class=”external text” href=”https://commons.wikimedia.org/wiki/Template:CDC-PHIL/i18n/en”>English</a>&nbsp;| <a class=”external text” href=”https://commons.wikimedia.org/wiki/Template:CDC-PHIL/i18n/mk”>македонски</a>&nbsp;| <a class=”external text” href=”https://commons.wikimedia.org/wiki/Template:CDC-PHIL/i18n/sl”>slovenščina</a>&nbsp;| <a class=”external text” href=”https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Template:CDC-PHIL/lang&amp;action=edit”>+/−</a></span> This file was derived from:&nbsp; <a href=”//commons.wikimedia.org/wiki/File:SARS-CoV-2_(CDC-23312).png” title=”File:SARS-CoV-2 (CDC-23312).png”>SARS-CoV-2 (CDC-23312).png</a>:&nbsp;<a href=”//commons.wikimedia.org/wiki/File:SARS-CoV-2_(CDC-23312).png” class=”image”></a>, Public Domain, Link